Minggu, 08 November 2015

Cara Mengurangkan Kolesterol Sememangnya Menggunakan Herba Terkenal

Cara Mengurangkan Kolesterol Sememangnya Menggunakan Herba Terkenal

"Bagaimana untuk mengurangkan kolesterol secara semula jadi" pantas menjadi salah satu soalan yang paling dicari. Jawapannya sedang dicari dengan jumlah yang semakin meningkat daripada orang yang mengalami penyakit jantung koronari, disebabkan oleh kejahilan makan makanan yang penuh dengan lemak trans dan lemak tepu, tanpa buah-buahan segar dan sayur-sayuran yang mencukupi untuk mengimbangi kesan mereka.

Jawapannya terletak pada bahagian untuk mereka tumbuh-tumbuhan perubatan yang indah yang kita kenali sebagai herba. Terdapat beberapa herba yang rawatan yang telah terbukti, selamat dan berkesan untuk menurunkan kolesterol.

Herba adalah benar-benar salah satu hadiah alam semula jadi kepada manusia. Herba adalah cara yang berkesan dalam merawat pelbagai penyakit manusia tanpa menggunakan ubat-ubatan. Menurut prinsip penyembuhan Ayurveda India, tubuh manusia mempunyai mekanisme yang boleh memulihkan diri sendiri dengan mencapai tahap keseimbangan. Sesetengah orang percaya bahawa dengan ubat herba anda boleh mencapai tahap optimum kesihatan dan pada masa yang sama menyembuhkan banyak penyakit yang seolah-olah tidak boleh diubati di dunia.

Hanya beberapa orang mengetahui bahawa kolesterol tidak benar-benar baik untuk badan kita. Ia adalah, sebenarnya salah satu sebatian yang paling penting di dalam sistem kami. Kolesterol biasanya ditemui dalam asid hempedu, penebat saraf dan hormon seks. Ia bertanggungjawab untuk melindungi korpuskel merah serta membran otot, mengangkut lemak di dalam badan, dan berfungsi sebagai salah satu mekanisme pertahanan dalam badan.

Terdapat dua jenis kolesterol, lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL) atau kolesterol baik, dan lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) atau kolesterol tidak baik, walaupun tidak benar-benar baik mahupun buruk, kecuali apabila mereka berada di luar kira-kira.

HDL membuang kolesterol dengan mengangkut dari tisu ke titik di mana ia boleh dikeluarkan. Terdapat banyak ubat-ubatan yang terdapat di pasaran yang boleh membantu mengurangkan tahap LDL yang mengangkut kolesterol ke dalam tisu di dalam badan. Walau bagaimanapun, ramai orang masih berhati-hati mengambil ubat-ubatan itu kerana kesan sampingan. Terdapat beberapa ubat-ubatan yang menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan. Ini seterusnya memberi kesan kepada kehidupan dan aktiviti harian seseorang.

Ini adalah salah satu sebab mengapa kebanyakan orang yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi yang beralih kepada rawatan alternatif, manakala seorang lagi adalah kerana ia adalah lebih murah daripada ubat-ubatan yang terdapat di kedai ubat.

Berikut adalah 3 ubat-ubatan herba yang terbaik yang akan membantu anda menurunkan paras kolesterol LDL anda.

Bawang putih: Ini makanan yang menakjubkan / herba mempunyai fitokimia yang dikatakan mempunyai kesan sama dengan ubat statin. Ubat statin terkenal dengan keupayaan mereka untuk menurunkan paras kolesterol. Walau bagaimanapun, perkara yang baik tentang bawang putih berbanding dengan ubat statin adalah bahawa bawang putih tidak mempunyai sebarang kesan sampingan. Di samping itu, bawang putih juga mengurangkan potensi untuk pembentukan darah beku yang membantu dalam mencegah serangan jantung.

Walaupun doktor masih membahaskan kebolehan bawang putih untuk menurunkan paras kolesterol LDL dalam badan, terdapat banyak kajian yang telah diterbitkan yang membuktikan bahawa masa ini allicin dalam bawang putih berkesan dalam mengimbangi tahap kolesterol. Allicin ini mempunyai pertalian dengan sebatian thiol yang bertanggungjawab untuk sintesis kolesterol badan, untuk membantu memelihara kadar yang lebih rendah.

Cinnamon: telah terbukti meningkatkan metabolisme glukosa dan mengawal tahap lipid pada masa yang sama. Ia juga menjadikan badan lebih mudah menerima insulin yang merupakan hormon yang bertanggungjawab untuk mengawal selia metabolisme lemak. Walaupun ia mempunyai banyak manfaat kesihatan, ia masih penting untuk berhati-hati untuk tidak mengambil jumlah yang besar kayu manis. Yang waras dan ganjaran akan menjadi jelas. Bagi memaksimumkan manfaat kesihatan kayu manis, cadangan adalah untuk mengisar dan kemudian memuat memercikkannya ke atas kopi anda atau menggunakannya sebagai teh. Kapsul kayu manis juga boleh didapati dari kedai makanan kesihatan tempatan anda.

Cili merah: atau lada merah mungkin salah satu ubat-ubatan tradisional tertua yang diketahui oleh manusia. Ia dikenali pada masa lalu untuk menggalakkan peredaran berfungsi dengan baik, penghadaman dan sistem saraf. Ramai penyelidik telah menunjukkan bahawa cili merah boleh mencegah peningkatan dalam serum dan hati kolesterol. Ia juga boleh meningkatkan metabolisme lemak dalam badan.

Terdapat banyak cara semulajadi untuk menormalkan tahap kolesterol, dan jika orang yang cukup mengambil masa untuk mengamalkan rejim berkesan, dan menyebarkan berita tentang keberkesanan mereka, maka mudah-mudahan pada masa akan datang tidak lama lagi, masyarakat tidak akan mempunyai keperluan untuk tahu bagaimana untuk mengurangkan kolesterol, secara semula jadi atau sebaliknya.

Pada masa akan datang diet dan gaya hidup kita akan selari dengan badan kita dan sikap mental kita. Kami akan setiap telah kembali tanggungjawab untuk kehidupan kita sendiri, dan kami tidak akan menyerahkan kepada doktor kami untuk memberikan kita cepat hanya selepas perkara yang telah silapnya!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar