Minggu, 08 November 2015

Pemulihan Home Untuk Batu Buah Pinggang - Rawatan Berkesan Asli

Pemulihan Home Untuk Batu Buah Pinggang - Rawatan Berkesan Asli

Deposit daripada bahan-bahan organik atau mineral yang membentuk di dalam buah pinggang yang dikenali sebagai batu karang. Ia juga dikenali sebagai calculi buah pinggang. Batu-batu ini boleh berbeza dari segi saiz. Batu-batu ini apabila hadir dalam buah pinggang tidak menyebabkan sebarang masalah tetapi apabila batu-batu ini tersekat di dalam ureter, kemudian batu-batu ini benar-benar boleh menyebabkan masalah. Batu-batu ini boleh menyebabkan kesakitan dan mengganggu metabolisme badan.

Mengasah Pemulihan

Terdapat beberapa rawatan rumah untuk batu karang yang mudah untuk diikuti dan kurang rumit apabila digunakan dalam rutin harian kita. Sesetengah ubat-ubatan rumah yang popular adalah:

1. Salah satu rawatan rumah yang paling mudah dan berkesan untuk batu karang adalah untuk minum air yang banyak. Ia membantu dalam menjaga batu karang di bawah kawalan. Anda juga boleh cuba minum jus buah-buahan yang juga sama-sama bermanfaat.

2. Tembikai juga merupakan salah satu remedi rumah yang terbaik untuk batu karang. Di antara semua buah-buahan ia diketahui mempunyai kepekatan air tertinggi. Ia kaya dengan garam kalium dan dianggap sebagai salah satu diuretik yang terbaik dan paling selamat.

3. Vitamin A membantu dalam mencegah pembentukan batu dalam badan dan menguatkan sistem kencing. Oleh itu membuat ia satu tabiat harian makanan memakan kaya dengan vitamin A.

4. Bawang juga membantu dalam merawat batu karang. Rebus segelas air dan tambah 2-3 bawang kecil di dalamnya. Biarkan ia mendidih selama sepuluh hingga lima belas minit. Sekarang ketegangan campuran dan biarkan ia sejuk. Tambah sedikit garam dan gula kepadanya. Minum penyelesaian ini dua hingga tiga kali sehari.

5. Daun Basil juga berkesan dalam menyembuhkan batu. Apa yang perlu anda lakukan adalah mengambil masa empat hingga lima daun selasih dan ekstrak jus mereka. Tambah jus ini kepada satu sudu madu dan campuran mereka dengan betul. Harian mengambil campuran ini setiap pagi selama empat hingga enam bulan akan datang. Ini adalah salah satu remedi rumah semula jadi yang berkesan untuk batu karang.

6. Kita semua biasa dengan air kelapa. Minum air kelapa secara tetap membantu dalam memecahkan batu-batu akibat daripada itu ia menjadi lebih mudah bagi mereka untuk lulus di dalam air kencing.

7. Ambil dua cawan gram kuda dan satu cawan biji buah delima. Membuat sup yang keluar dari mereka. Pengambilan sup ini juga sangat membantu dalam merawat batu karang.

8. Minum campuran minyak zaitun (dua oz) dan jus lemon (dua oz) diikuti dengan segelas besar air. Ini ubat rumah boleh membantu batu-batu untuk lulus keluar dari badan dalam masa dua puluh empat jam.

9. Harian mengambil segelas jus oren. Ia akan mencegah pembentukan batu karang.

10. Cuba elakkan makanan seperti tomato, timun, kubis, asparagus, daging, kembang kol, bayam dan lobak.

11. Jangan mengambil minuman berkarbonat dan alkohol.

12. Memakan saderi secara tetap membantu dalam mencegah pembentukan batu.

13. yogasanas tertentu seperti uttanpadasana, halasana, pavanmuktasana, dhanurasana dan bhujangasana sangat membantu di dalam mengaktifkan buah pinggang.

14. Makan anggur secara tetap kerana mereka adalah tinggi kalium garam dan air. Mereka juga dikenali untuk nilai diuretik mereka.

Di atas rawatan rumah disebut batu adalah beberapa rawatan rumah yang tertua dan paling popular.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar