Minggu, 08 November 2015

Chiropractic: A Pilihan Konservatif

Chiropractic: A Pilihan Konservatif

Chiropractor adalah seorang doktor yang dilatih untuk melihat secara khusus di biomekanik badan untuk mendiagnosis punca gejala pada pesakit. Biomekanik adalah satu perkataan mewah bermaksud bagaimana tubuh manusia direka untuk bergerak. Pergerakan berlaku apabila otot, dikelilingi oleh tisu penghubung, tarik pada tulang di dalam badan untuk melakukan tindakan tertentu. Pergerakan itu berlaku pada sendi antara dua atau lebih tulang. Oleh itu, jika kita mempunyai sesuatu yang tidak kena dalam mana-mana struktur dalam badan (sendi, otot atau tisu-tisu penghubung) maka kita mempunyai pergerakan yang tidak betul atau kekurangan pergerakan sama sekali.

Doktor anda kiropraktik mempunyai banyak alat untuk menilai dan merawat keadaan anda. Seperti mana-mana profesional kesihatan yang lain, tindakan pertama dia akan melaksanakan akan menjadi pemeriksaan fizikal. Untuk memahami sepenuhnya apa yang berlaku di dalam badan, doktor mesti merasakan struktur yang terjejas dan mesti merasa bagaimana mereka bergerak. Ujian biasa yang harus dilakukan termasuk kekuatan dan penilaian sensasi, tindak balas, dan rabaan umum. Jika doktor mengesyaki bahawa terdapat satu sendi atau tulang yang terlibat, filem x-ray diambil untuk menolak keadaan yang lebih serius.

Keadaan biasa yang dirawat oleh chiropractor termasuk sakit leher, sakit belakang, sakit kepala, penetapan sendi, sakit saraf, kekejangan otot, pembengkakkan yang serius, dan ketidakseimbangan otot. Ramai ahli tulang memilih untuk menjadi pakar dalam keadaan tertentu atau rawatan tertentu. Mereka boleh memilih untuk menggabungkan pemakanan, digunakan kinesiology, terapi sukan, pemulihan dan terapi fizikal, neurologi, atau lebih maju teknik tisu lembut seperti Active Akhbar Technique® atau Graston Technique®. Beberapa ahli tulang memilih untuk pergi untuk belajar akupunktur sebagai rawatan tambahan kepada terapi kiropraktik mereka. Banyak pejabat mempunyai dalaman terapi urut. Kebanyakan pejabat menawarkan rangsangan otot elektrik, ultrasound atau daya tarikan intersegmental. Semua rawatan ini mempunyai kelebihan dan kekurangan mereka.

Satu kualiti yang menarik paling ahli tulang bersama-sama adalah keupayaan mereka untuk menyesuaikan tulang belakang dan sendi lain di dalam badan. Sesetengah pesakit teragak-agak untuk mengalami terapi ini kerana mereka tidak suka bunyi "retak" di leher atau belakang mereka. Bunyi yang sering didengar dengan pelarasan dipanggil peronggaan a. Ini adalah disebabkan oleh nitrogen yang dilepaskan dari kapsul sendi apabila tekanan dalam sendi dilepaskan. Pelarasan ini adalah selamat dan selesa. Kadang-kadang, pesakit mungkin berasa sedikit bengkak kerana mereka sudah dalam kesakitan. Doktor mungkin perlu meletakkan tangan mereka ke atas sebahagian yang menyakitkan badan untuk melaksanakan pelarasan.

Chiropractic dianggap salah satu rawatan konservatif yang lebih baik untuk sakit kepala, sakit leher, sakit belakang dan aduan otot lain. Jika anda mempunyai soalan mengenai apa yang chiropractor melakukan atau jika mereka boleh membantu keadaan anda, hubungi chiropractor tempatan anda dan meminta untuk bercakap dengan mereka. Kebanyakan ahli tulang yang terkenal dengan cara kesukaan mereka dan akan bekerja tambahan untuk menjawab apa-apa soalan yang pesakit mungkin mempunyai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar